Nίκος Γαβριήλ Πεντζίκης, Η Θαλασσινή

Μιχάλης Κατσαρός & Γιάννης Μαρκόπουλος, Η Θαλασσινή
(ερμηνεία: Γιάννης Μαρκόπουλος / δίσκος: Τα τραγούδια του νέου πατέρα (1972))

Η Θαλασσινή

Στις εικόνες μπροστά των Αγίων Πατέρων της Εκκλησίας
δέεται πο’ ’χει τον άντρα της στα ξένα, η Θαλασσινή,
νιόνυμφη, σαν τον άρτο που ζυμώνουν πρόσφορο, γαλατένια,
την ώρα που ο ήλιος κατεβαίνει στης μάνας του να λουστεί.

Καθώς πριν προφτάσει να τον γνωρίσει καλά, ξεκίνησε,
κείνος που μέσα της σόδιασε και θέρισε, την ευλογία
του σπόρου της αγάπης στην καρδιά της, δε βολούν πια
νά ’ρθουν μέσα της σε συμβιβασμό αισθήσεις και νους.

Σ’ όλο το δρόμο μέσ’ απ’ το ρέμα και τους αγρούς μπροστά της,
τον έβλεπε, στο σχήμα της αγριαπιδιάς, καταμεσής στο στάρι,
με δύναμη ξέφρενη τ’ ώριμο κορμί της να χορτάσει,
μόνο μ’ ένα άγγιγμα των χεριών που τον διψούν.

Από το φόβο της αμαρτίας, λίγο πριν έμπει στο ξωκκλήσι,
πατώντας εκεί που ο Γιάννης είχε σκοτώσει ένα φίδι,
των απατηλών προσδοκιών απ’ τα μάτια της έσβησε η οπτασία,
λυπημένη λοιπόν και ταπεινή, έβανε λάδι κι άναψε τα καντήλια.

(1952)

Από τη συλλογή Ποιήματα (Παλαιοντολογικά) (1988) του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη

Οι ποιητές της Θεσσαλονίκης τον 20ό αιώνα και ως σήμερα (ανθολογία) / Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης

Advertisements

6 thoughts on “Nίκος Γαβριήλ Πεντζίκης, Η Θαλασσινή

  1. Με συγχωρείτε, κυρία Παπαπροδρόμου, αλλά δεν μπορώ να αντισταθώ στον πειρασμό (και στον ενθουσιασμό μου). Όπως τονίσατε πριν από λίγο, αν μελετήσω το έργο της Ζωής Καρέλλη, θα με κερδίσει η ποίηση. Αν μελετήσω και το ποιητικό έργο του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη, θα έχω διπλό ποιητικό όφελος, έτσι δεν είναι; Και επιπλέον, μπορεί να με κερδίσει και η εκκλησία. Τι ευτυχία !

    Μου αρέσει!

  2. Μα γιατί ανακόπτετε τόσο σκληρά τον ζήλο μου; Τα δύο αδέρφια ήταν ποιητικό και θρησκευτικό δίδυμο. Και σίγουρα τώρα βρίσκονται στο παράδεισο, εν μέσω των αγγέλων (και των αρχιερέων). Έχετε κάποιο πρόβλημα με το αγνό θρησκευτικό συναίσθημά μου, κυρία μου; Και με την (μελλοντική) εκκλησιαστική ευλάβειά μου; Θα προτιμούσατε να πάω στην κόλαση μαζί με τους αμαρτωλούς; Ή μήπως κρίνετε ατόπως ότι θα λωλαθώ εντελώς διαβάζοντας την ποίηση του Πεντζίκη;

    Μου αρέσει!

  3. Δεν ανακόπτω κανενός το ζήλο. Ο καθείς εφ’ ώ ετάχθη ή (παραφράζω) σε ό,τι θέλει να ταχθεί. Ταγμένο σας έχουν; Διαφωνώ για τις ομοιότητες που λέτε ότι παρουσιάζουν τα δύο αδέλφια. Η Ζωή Καρέλλη είναι πρώτης γραμμής ποιήτρια, ενώ ο Νίκος Πεντζίκης – μεταξύ πολλών άλλων ενασχολήσεών του – έγραψε ΚΑΙ ποιήματα. Ένα δύο είναι πολύ καλά, ορισμένα είναι συμπαθητικά και πάει λέγοντας…

    Μου αρέσει!

  4. Kαι βεβαίως με έχουν ταγμένο. Να κρατάω τα ποιητικά εξαπτέρυγα.Μα εσείς έχετε ανθολογήσει τον Πεντζίκη μεταξύ των σημαντικότερων ποιητών της Θεσσαλονίκης κατά τον 20ο αιώνα. Με «ένα-δύο πολύ καλά και ορισμένα συμπαθητικά» ποιήματα, πώς γίνεται αυτό; Κατάλαβα. Θέλετε να τιμήσετε την συνολική παρουσία του στην πνευματική ζωή της πόλης. Και ως πεζογράφου και ζωγράφου. Θα πρέπει όμως να λαμβάνονται υπόψη εξωποιητικοί παράγοντες σε μια ποιητική ανθολογία;

    Μου αρέσει!

  5. Όταν η ποιητική ανθολογία είναι περιορισμένης κλίμακας, αφού αφορά την ποίηση μόνο της Θεσσαλονίκης, ασφαλώς μπορούμε να λάβουμε υπόψη και εξωποιητικούς παράγοντες και να συμπεριλάβουμε ανθρώπους που χάραξαν τα γράμματα της πόλης κατά τον άλφα ή βήτα τρόπο. Η δική μου άποψη είναι ότι όχι απλώς μπορούμε, αλλά επιβάλλεται να το κάνουμε. Δεν υπάρχει μέλλον χωρίς σεβασμό στους προγόνους κι αυτό είναι θέση αρχής για μένα.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε.

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.