Στο κοιμητήριο των ερώτων (Γιόλα Αργυροπούλου-Παπαδοπούλου)

Μάριος Τόκας & Φίλιππος Γράψας, Ήρθαν οι έρωτες
(τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς & Γλυκερία / δίσκος: Βίος ανθόσπαρτος (1998))

Στο κοιμητήριο των ερώτων

Πήγα και ξαναπήγα
στο κοιμητήριο των ερώτων,
μια, δυο, τρεις φορές,
για να θάψω τους νεκρούς μου,
έναν, δυο, τρεις έρωτες.

Δυνατή από την οδύνη,
έσκαβα μόνη το χώμα,
έσκαβα, έσκαβα κι έκλαιγα,
έκλαιγα κι άνοιγα τους λάκκους,
για να παραχώσω τους νεκρούς μου.
Τους παράχωνα βιαστικά
κι έπειτα, καθώς έφευγα,
οσφραινόμουν τις ευωδιές
από τα άνθη που είχαν ήδη ανθίσει
στο ποτισμένο από τα δάκρυα χώμα.

Πήγα και ξαναπήγα
στο κοιμητήριο των ερώτων,
μια, δυο, τρεις φορές,
για να θάψω τους νεκρούς μου,
έναν, δυο, τρεις έρωτες.

Μόνον ένα νεκρό δεν έθαψα.
Ίσως
γιατί ποτέ δεν πίστεψα πως
ο έρωτας αυτός ήταν νεκρός.

Αδημοσίευτο ποίημα από την ανέκδοτη ποιητική συλλογή Αέναη άνοιξη της Γιόλας Αργυροπούλου-Παπαδοπούλου

19 thoughts on “Στο κοιμητήριο των ερώτων (Γιόλα Αργυροπούλου-Παπαδοπούλου)

  1. Βίκυ μου,
    Σ’ ευχαριστώ πολύ για την ανάρτηση.
    Θαυμάσιο το τραγούδι του Μάριου Τόκα!

  2. Ένα πολύ δυνατό συναίσθημα μας διαπερνά διαβάζοντας το ποίημα αυτό της Γιόλας Αργυροπούλου-Παπαδοπούλου, που θα τολμούσα να το χαρακτηρίσω «ακαριαίο». Σε αυτό το δυνατό ρίγος στέκομαι, χωρίς να υπάρχει ανάγκη να προστεθεί τίποτε άλλο.

  3. «Ακαριαίο», λοιπόν;
    Νυχτερινέ,
    Η αδιάκοπη παρουσία σου στα αναρτώμενα ποιήματά μου με συγκινεί ιδιαίτερα.
    Σ’ ευχαριστώ ολόψυχα.

  4. Ένα μεστό από περιεχόμενο και ουσία ποίημα,που μιλάει άμεσα, λιτά, εξομολογητικά.Το συμπυκνωμένο, λακωνικό ύφος συμβάλλει στην σπαρακτική απογύμνωση ως προς το αίωνιο ζητούμενο που είναι ο έρωτας.Το ότι το ποίημα συγκινεί, το αποδεικνύει το γεγονός ότι μένει και τριγυρνάει στη σκέψη μας ακόμη κι όταν το έχουμε διαβάσει, κι έχουμε απομακρυνθεί από το «ηλεκτρονικό» βιβλίο.

  5. Αλεξάνδρα μου,
    Σ’ ευχαριστώ από καρδιάς για το σχόλιό σου, που – ειλικρινά(!) – με συγκίνησε πάρα πολύ.
    Ένα τέτοιο σχόλιο, και μάλιστα από μια ποιήτρια του δικού σου «αναστήματος», πραγματικά με τιμά ιδιαίτερα…

  6. Μια προσωπική εξομολόγηση της Γιόλας που, όταν την διαβάζεις, σε κυριεύει και γίνεται η δικιά σου εξομολόγηση για το δικό σου κοιμητήριο των ερώτων και νιώθεις την ευωδιά των δικών σου λουλουδιών.

  7. Ανδρέα μου,
    Γνώριμη πια η γλυκύτητα και η τρυφερότητα του λόγου σου.
    Δεν μπορώ παρά να εκφράσω και σε σένα ένα ολόψυχο «ευχαριστώ».

  8. Ακόμη κι οι νεκροί έρωτες θλίβουν και πονούν και δεν ξέρω αν πρέπει να τους θάβει κανείς. Όσο για τον τελευταίο που έμεινε άθαπτος, δεν ξέρω αν αυτό είναι καλό ή κακό. Αυτό που στενοχωρεί είναι ότι και αυτός, είτε ταφεί είτε όχι, είναι νεκρός. Βέβαια η τελευταία φράση αφήνει κάποια αισιοδοξία. Πάντως, αν κανείς δεν το δει μέσα από τα προσωπικά του βιώματα, είναι ένα θαυμάσιο πολύ τρυφερό ποίημα που δείχνει την γνωστή ευαισθησία της ποιήτριας.

  9. Γαλάζιε,
    Το σχόλιό σου προσφέρεται για μακρά συζήτηση.
    Η παρουσία σου βέβαια
    και σ’ αυτό το ποίημά μου
    μού έδωσε πολλή χαρά,
    και σ’ ευχαριστώ.

  10. Νά’μαι κι εγώ πάλι στη συντροφιά σας μετά από αρκετό καιρό απουσίας… Χαίρομαι που γύρισα στα λιμάνια της ποίησης και στον όμορφο, ονειρικό κόσμο της αγαπημένης μας Γιόλας. Είναι άγριος ο κόσμος εκεί έξω. Δεν καταλαβαίνουν από συναισθήματα, όνειρα και μυστικά μονοπάτια ψυχών που αναζητούν ένα ουράνιο τόξο. Ένα φώς στο βαθύ γκρίζο του σήμερα…. ένα ευωδιαστό αεράκι που θα δροσίσει τα μύχια της ψυχής… Αυτό το αεράκι και αυτό το ουράνιο τόξο το βρήκα πάλι στα λόγια του ποιήματος της Γιόλας μας και στο λεπτό, γαλήνεψα! Πώς να σας ευχαριστήσω; Μια ζεστή «καλησπέρα» και χαιρετισμούς σε όλους σας!

  11. Γιόλα, αυτό είναι ένα από τα πιο ωραία και πρωτότυπα ποιήματα που έχω διαβάσει. Πιστεύω ότι και εσύ και η Βίκυ θεωρείτε το ποίημα αυτό ως ένα από τα πιο σημαντικά σου ποιήματα. Πάρα πολύ μου άρεσε. Δυνατή σύλληψη, λιτή και αδρή μορφή σαν σκάλισμα τραχύ και ζωντανό στη στιλπνή πέτρα της ερωτικής μας ύπαρξης. Θερμά συγχαρητήρια, Γιόλα! Αυτό το ποίημα θα μείνει. Μακάρι όλοι οι ποιητές να περισώσουν έστω και ένα ποίημα σαν κι αυτό.

  12. Ρένια μου,
    Πόσο στ’ αλήθεια χάρηκα που σε ξανασυναντώ στα μονοπάτια της ποίησης….
    Ειλικρινά, μου είχες λείψει!
    Σ’ ευχαριστώ από καρδιάς για το τόσο τρυφερό σου σχόλιο.
    Να είσαι πάντα καλά!

  13. Γιάννη,
    Μόλις πριν από λίγο διάβασα το σχόλιό σου, το οποίο ομολογουμένως με τιμά ιδιαίτατα!
    Καταλαβαίνεις -φαντάζομαι- τι σημαίνει για μένα ένας Ποιητής , όπως Εσύ, να σχολιάζει με αυτά τα λόγια κάποιο ποίημά μου.
    Σου εκφράζω, μέσ’ από την ψυχή μου, τις ευχαριστίες μου.

  14. to diavasa prin meres…
    kai akoma den mporw na vrw logia na to sxoliasw!..
    ..Enoiwsa thn apognwsh ths prwtaginistrias..
    ton pono tou xamenou erwta kai xronou…
    Opws ena adolo paidi pou viwnei ena sklhro kosmo ..h Giola anoigei yia allh mia fora thn psixh ths ..
    8arreta kai anepithdeuta…
    Logia kai eikones pou me sugkinhsan va8ia..xxx…

  15. Μανίνα μου,
    Τα σχόλιά σου στα ποιήματά μου, η αγάπη σου για μένα και -κυρίως- η δυνατότητα της ματιάς σου να εισχωρεί στον πυρήνα της ψυχής μου με συγκινούν αφάνταστα…
    Το «ευχαριστώ» είναι λίγο…
    Το μόνο που θα ήθελα είναι να σου ευχηθώ να είσαι πάντα γερή, ευτυχισμένη και δημιουργική…
    Δεν μπορεί… Θα βρω -επιτέλους- λίγο χρόνο και θα ‘ρθω στην «έκθεση», για να απολαύσω τους καινούργιους πίνακές σου…
    Με την αγάπη μου!

  16. Θυμίζει ελληνιστικό επίγραμμα, γραμμένο όχι για γυναίκα, αλλά για τον έρωτα που προσιδιάζει στην πολυδαίδαλη φύση της: λιτό και δυνατό, έμπλεο γνήσιου και συνάμα μετρημένου αισθήματος, φθοράς και γονιμότητας: γιατί ο σπόρος, αν δεν διαλυθεί, δεν καρπίζει…

    Κυρία Αργυροπύλου, ευχαριστούμε για το αληθινά όμορφο ποίημά σας.

  17. Κατερίνα μου,
    Εγώ σ’ ευχαριστώ ολόψυχα και για την παρουσία σου στις αναρτήσεις των ποιημάτων μου και για τα σχόλιά σου.
    Για μιαν ακόμη φορά υπογραμμίζω την ευαισθησία της κριτικής ματιάς σου…
    Να ‘σαι καλά!

Σχολιάστε

