Τάκης Βαρβιτσιώτης, Δίχως μουσική

Δίχως μουσική

Στα μαραμένα φύλλα
Αιωρείται η εποχή

Ο κήπος είναι γεμάτος κομμένα χέρια

Κλείστε μου την καρδιά
Κλείστε μου τα μάτια

Έχω απαυδήσει να συλλέγω θανάτους

Αλίμονο
Οι παπαρούνες μονάχα
Ξαναβρίσκουν
Το αίμα τους στη χλόη

Οι άνθρωποι πια δε γνωρίζουν τη μουσική

Τα δέντρα εξαφανίστηκαν

Έμεινε μόνο ο ουρανός

Από τη συλλογή Φύλλα ύπνου (1949) του Τάκη Βαρβιτσιώτη

Πηγή: συγκεντρωτική έκδοση Τάκης Βαρβιτσιώτης, Ποιήματα 1941-2002 (2003)

Οι ποιητές της Θεσσαλονίκης τον 20ό αιώνα και ως σήμερα (ανθολογία) / Τάκης Βαρβιτσιώτης

3 thoughts on “Τάκης Βαρβιτσιώτης, Δίχως μουσική

  1. Πόση, στ’ αλήθεια, μουσικότητα και πόση γλαφυρότητα, και σ’ αυτό το θαυμάσιο ποίημα του Τάκη Βαρβιτσιώτη, το «Δίχως μουσική»!
    Η λιτότατη γραφή, που τελικά σ’ αφήνει άφωνο από την πληρότητα και το κάλλος της!
    «Κλείστε μου την καρδιά
    Κλείστε μου τα μάτια

    Ἐχω απαυδήσει να συλλέγω θανάτους».

    Στίχοι κυριολεκτικά αριστουργηματικοί!

  2. Εκεί, όμως, με τα «κομμένα χέρια» έχω ένα προβληματάκι. Γενικώς, μ’ ενοχλεί η υπερχρήση έως κατάχρηση των εικόνων και της ιδέας του ακρωτηριασμού από τους συγγραφείς. Άσε που εδώ ουσιαστικά εξυπηρετεί στο πέρασμα του ποιητή στην εικόνα του αίματος και των πολλαπλών θανάτων που μας τη ζωγραφίζει πολύ επιδέξια λίγο παρακάτω, άρα σχεδόν περιττεύει.

    Κι εμένα μου φάνηκε πολύ ενδιαφέρων ο στίχος «Έχω απαυδήσει να συλλέγω θανάτους» και θαρρώ πως συνοψίζει το πνεύμα του ποιήματος.

    Ωστόσο, είμαστε ακόμη στην πρώτη κανονική συλλογή του Τάκη Βαρβιτσιώτη και είναι λογικό να υπάρχουν αδύναμα σημεία στην ποίησή του. Ήταν πάντως από τότε λιτός και σεμνός ο λόγος του κι αυτό μ’ αρέσει πολύ.

  3. Συμφωνώ απόλυτα με το «προβληματάκι» στη φράση «κομμένα χέρια» και τον σχετικό σχολιασμό σου. Ειλικρινά, το είχα κι εγώ επισημάνει, αλλά απέφυγα να το αναφέρω.

    Κι εγώ πιστεύω ότι το πνεύμα του ποιήματος συνοψίζεται στη φράση «Έχω απαυδήσει να συλλέγω θανάτους», συμπεριλαμβανομένων και των δύο προηγουμένων στίχων (Κλείστε μου την καρδιά / Κλείστε μου τα μάτια).

Σχολιάστε

